Contra Borja de Riquer, historiador - "La corrupció històrica a Espanya" l 19 d'octubre de 2018 Palau lo MIrador (Torroella de MOntgrí)

BORJA DE RIQUER PARLA DE LA CORRUPCIÓ HISTÒRICA A ESPANYA


Borja De riquer i Permanyer és catedràtic d’història contemporània a la UAB des de 1988, especialitzat en història d’Espanya i de Catalunya als segles XIX i XX. És autor de nombrosos llibres sobre aquest tema i col·laborador en compendis d’història com el de Pierre Vilar del que és autor dels volums VII, IX i X. Tenim la fortuna de tenir-lo entre nosaltres i poder-lo escoltar en directe. Dic en directe no només perquè accepta la invitació TNG a fer-nos una ponència sinó perquè un cop és presentat per la Maria Amor Minguella, deixa darrera seu la taula que li tenien preparada i a peu dret, prop nostre, ens fa partícips amb la senzillesa del savi vertader d’uns coneixements tan erudits que altrament mai hi haguéssim tingut accés.
La corrupció porta inclòs l’interès en no deixar traces i la cura que no es facin públiques en cas que siguin inevitables. Això no obstant, la realitat, a curta o a la llarga, la realitat acaba fent-se evident per molt que la prepotència del poder pretengui negar-la. El professor De  Riquer ens explica que està a punt de sortir un llibre del que n’és coordinador, en el que un equip d’historiadors publicaran un exhaustiu treball d’investigació sobre “La corrupción política en la España contemporania”.

Comencem amb una definició: corrupció és un abús de la funció pública, en el que es trenquen les normes per afavorir una persona o ens privat amb perjudici del bé públic. L’origen l’hauríem de buscar tan enrere que ens perdem en el temps, hi ha vestigis  denúncies des de que existeixen les estructures de poder. Cenyint-nos, doncs, al nostre àmbit (Espanya XIX-XX), hem de tenir en compte que en els règims autoritaris el poble és súbdit i per tant no té ni veu ni vot; els càrrecs s’anomenaven a dit, i es  venien s’heretaven, de manera que ens podem trobar amb famílies de jutges que es van  passant el càrrec d’una generació a l’altre, per exemple. Les revolucions liberals decreten la separació de poders i la igualtat de drets però topen amb dificultats enormes, com  la precarietat de recursos monetaris i humans, no hi ha pressupost ni tampoc gent preparada per dur a terme les tasques de funcionariat. 

Per exemple, la província de Barcelona, la més rica i més poblada d’Espanya, en el 1850 té quaranta places d’hisenda, la majoria de les quals són uixer, porter etc. (no saben res de números), tan sols set o vuit són inspectors, per tant cal subcontractar i la fiscalitat queda en mans privades. El mateix que amb el cobrament de contribucions passa amb les obres públiques, la sanitat, o les presons. Els pressupostos d’aquesta època (segle XIX), a més de ridículs, són esbiaixats:17.000.000 per al ministeri de cultura, 60.000.000 per al de “culto y clero” i 170.000.000 al ministeri de la guerra; és a dir deu vegades més per a l’exèrcit que per a ensenyament.

La resistència del poder a ser controlats, fiscalitzats, és tan endèmica que algunes pràctiques no són delicte perquè no hi ha normativa que permeti denunciar-les. Cánovas del Castillo, entre molts altres grans personatges, era a la vegada membre del govern i dels consells d’empreses ferroviàries subvencionades per l’estat. No és fins el 1933 (2a república) que es dicta una llei d’incompatibilitat. El concurs públic de funcions és de 1919. Però el poder ja s’havia anat blindant amb lleis com la d’inviolabilitat de 1850. El nostre ponent va il·lustrant el seu relat amb exemples, un d’ells, el de la venda de l’explotació de les mines d’Almadén, el jaciment de mercuri més important del món, a la banca Rothshild (segona meitat del segle XIX), que va provocar sospites escandaloses però no es va poder provar res fins que els historiadors han tingut accés a la precisa comptabilitat de la banca, on hi consten les comissions, per exemple: “...al ministro dehacienda, conde de Toreno, comisión de 6.000.000 de reales; a la regente doña María Cristina, comisión de 5.000.000 de reales...”

Un altre exemple: el tràfic d’esclaus va ser prohibit el 1819 (no així l’esclavitud que seguia estant permesa) però es calcula que entre 1819 i 1870 arriben a Cuba 600.000 esclaus negres (il·legals); per cada esclau el Capità General cobrava 10 “pesos cubanos” per mirar cap una altra banda”, la qual cosa feia del càrrec de Capità General de Cuba un dels més cobejats per fer-se milionari en pocs anys.

Un altre exemple: El marquès de Salamanca va rebre del govern la concessió per al tren (caprici de la reina) Madrid-Aranjuez i, en comprovar-se no rendible en absolut, a posteriori va revendre la concessió a l’estat per el doble de preu. En aquest cas, si bé la justícia no va fer cap acció per castigar el frau, el poble va cremar el palau del marquès de Salamanca.

Un exemple més proper en el temps: 1950, és el de les mines de ferro del Rif, en mans privades (el més granat de l’aristocràcia) però vigilades per l’exercit espanyol que té 10.000 soldats destinats al Marroc a disposició de les mines i el ferrocarril de descàrrega. Consta en la comptabilitat el suborn als caporals. 

Aquests són només alguns casos, la corrupció està tan instituïda que, en molts àmbits, no és vista com un vertader delicte, “tothom ho fa, sempre ha estat així, el que no ho fa és perquè no pot, així és com són les coses...”



Si considerem Espanya un país de l’Europa occidental, podem observar diferències entre el sud catòlic i més corrupte, i el nord protestant on aquestes pràctiques són més mal vistes i  i ha més control. Segons els sociòlegs hi ha una relació directa amb el diferent concepte de culpa i perdó (les doctrines protestants van néixer com a denúncia de l’abús de poder de l’església catòlica). Però, finalment, el que cal, a més de denunciar i conscienciar la població és acabar amb aquesta lacra i per això caldria que hi hagués voluntat política per establir normes que intentessin impedir la corrupció; una llei de partits que obligués a reemplaçar i no perpetuar els càrrecs; dotar a la justícia de mitjans dels que ara no disposa; prohibir els indults i amnisties fiscals; acabar amb l’abús d’aforaments, cal tenir en compte que Espanya és rècord d’Europa en número d’aforats. Esperem doncs aquest llibre que està a punt de ser publicat i esperem que sigui, no un gra de sorra, sinó un gran revulsiu en la nostra societat.






Mariona Masferrer
Torroella de Montgrí, 19/10/2018