Contra Anna Rosa Cisquella (productora Dagoll Dagom)

Hem tingut el plaer de conèixer a una dona amb caràcter, emprenedora , persistent amb el què vol aconsseguir i enamorada de la seva feina, l'AnnaRosa Cisquella, sòcia i productora executiva de la companyia Dagoll Dagom, ens va acompanyar el passat 16 de febrer a l'hotel Marina de Palamós, on ella té la seva segona residència de fa molts anys. Tota la seva vida ha estat vinculada al teatre, tot i que va començar per atzar i s'hi ha acabat dedicant tota la vida. Anna Rosa diu que la gent troba la seva vocació ,“fent-la“, així que ella no ha deixat de fer teatre, sigui a dalt de l'escenari o en la producció.

L'any vinent (2024) Dagoll Dagom complirà 50 anys i ho volen celebrar tornant a portar Mar i Cel a l'escenari, i així acomiadar a tota una vida dedicada a aquest art dramàtic espectacular, moltes vegades poc reconegut que requereix una gran dedicació i esforç. Dagoll Dagom acaba d'estrenar L'alegria que passa, el que promet ser un dels éxits de la temporada i on ens ha convidat a totes a anar-hi.


L'Anna Rosa és una „artesana del teatre“, d'aquelles persones que viu amb passió tot el què fa i sense oblidar mai, que és un negoci i ha de ser rentable mínimament, tot i que amb teatre és complicat ja que mai no saps l'acollida que tindrà cada espectacle que fan. A totes ens va agradar el seu sentit de l'humor, la seva història particular i conèixer molt de prop com és això de de dedicar-se al teatre!

La companyia Dagoll Dagom va començar després de la guerra civil, on a la post-guerra malauradament van desaparèixer molts teatres i companyies; amb el post-franquisme van començar moltes companyies, com Els Joglars, sempre amb una actitud més reivindicativa que no pas amb voluntat de tenir empresa, la lluita per la llengua catalana va ser-hi sempre present.


Ana Rosa comença a fer teatre per atzar a la universitat, quan estudiava Història de l'Art, l'any 1974 quan actua a "Les Troianes d’Eurípides-Sartre" amb el GET (grup d’estudis teatrals de la Universitat Autònoma de Barcelona) amb direcció de Joan Lluís Bozzo, amb qui es va acabar casant quan era molt jove. A partir d'aquí podem dir que va iniciar la seva vida en el món del teatre; una actriu de Els Joglars es va fer mal i Boadella la va trucar per si la podia substituir en un espectacle que Els Joglars feia una gira. Ella va acceptar pensant que seria temporal, però no va ser així, s'hi va quedar un temps on va adquirir experiència i coneixement del què és una companyia consolidada amb la que va aprendre molt i que li va servir per poder aplicar moltes de les coses d'aquella temporada amb Els Joglars més endavant a Dagoll Dagom, pensar a llarg termini amb una mentalitat més empresarial en va ser una d'elles que li ha servit per sempre. Al 1977 s'incorpora a Dagoll Dagom com a actriu i membre de l’equip de direcció. A partir del 1985 deixa l’actuació per dedicar-se a la dramatúrgia i a la coordinació dels diferents aspectes artístics, tècnics i a la producció executiva de Dagoll Dagom.


Ens explica els inicis de la companyia Dagoll Dagom en el teatre amateur universitari. El que en aquell moment va ser el seu director, Joan Oller amb l'obra " No hablar en classe" va tenir molt èxit, però la censura la va prohibir. No hi havia molt professional a aquella època, aixi que els que van entrar ja van canviar del estar fent teatre a intentar viure del teatre. Joan Oller va marxar i ells van continar amb Antabiana, una gran obra on ella creu que el teatre va passar del blanc i negre al color. Una obra molt diferent que va ser exitossa i de la que en van poder fer molts bolos i van veure que podien viure de el teatre.

Tot i els èxits, l'Anna Rosa comenta en diversos moments de la nit la dificultat del teatre, en general amb més fracassos que éxits, és difícil guanyar-se la vida fent teatre i la poca indústria teatral que hi ha actualment a Catalunya, hi ha molta petita empresa. Per això, als inicis de TV3 quan els hi van demanar a Dagoll Dagom que fessin una serie de ficció, els hi va anar molt bé econòmicament, la tele sempre s'ha pagat millor i van fer l'exitossa sèrie OH!„Europa“, on Dagoll Dagom va adquirir popularitat i on van donar a conèixer la seva marca, que ella considera que sempre han mimat molt i guanyar diners per reinvertir després en la companyia.


Després d' això es can associar amb ElTricicle i amb empresa Anexa perquè volien un teatre a Barcelona per poder treballar, així és com adquireixen el Teatre Victòria, que han gestionat durant molts anys, fins que el va comprar fa poc el famós MagoPop, que ara hi fa el seu espectacle de màgia Com a empresa amb els tres socis, també van obrir Centre Superior d'Art Dràtic Eòlia, reconeguda i ara ja amb una titulació universitària. Així la seva carrera teatral passa per tres eixos: una companyia de teatre com Dagoll Dagom, el Teatre Victòria i l'Escola de Teatre Eòlia

L'Anna Rosa té un gran coneixement del sector teatral, creu que per poder consolidar-te has de veure la part de „negoci“ i tenir coneixença del sector, la teva competència, fer publicitat, cuidar la marca. Per aconseguir mantenir i continuar treballant en aquesta indústria és molt important educar al públic, aconseguir que els nens de petits ja vagin al teatre (amb Mar i Cel més de 70,000 escolars van anar a veure l'obra en una campanya de difusió que van fer a través de les escoles). Cal seguir educant al públic perquè vagin al teatre i al teatre musical, que encara és selecte i seguir donant continuïtat a aquest art .

A Catalunya el mercat encara és molt esbiaixat, perquè es fa molt teatre en català i menys en castellà, això fa que no puguin arribar a tants públics i ha fet que no els permetés créixer més -, comenta que segurament a Madrid hagués estat molt diferent la companyia Dagoll Dagom-. La indústria del teatre és complicada encara avui, i realment sense ajudes i subvencions no funciona, no pot funcionar; amb només el preu de l'entrada no poden subsistir. A Barcelona és complicat que un espectacle funcioni, tan per l'idioma (català, fa que no s'obri tant a „gran públic“ o a nivell internacional) com a nivell econòmic (no poden vendre les entrades al preu que realment les haurien de vendre perquè fos rentable una obra de teatre, perquè tindrien poca gent que ho pagués).

Amb tot l'Anna Rosa Cisquella continua treballant amb teatre,al teatre i pel teatre. Una gran dona “teatral, empresarial i vocacional“ que sense ella, segurament no haguéssim pogut gaudir de meravellosos espectacles . Ens ha encantat conèixe-la i poder parlar amb ella de la seva passió!